Webwinkel fulfilment: only for the happy few?

Er komt heel wat bij kijken bij het hebben van een webwinkel. Vele niet-webwinkeliers denken dat het hebben van een webwinkel snel cashen is, iets wat je er makkelijk bij kan doen, easy money.

Maar niets is minder waar. Het hebben van een webwinkel is één, maar wordt dan maar eens gevonden. En als je dan eenmaal gevonden bent, biedt dan nog maar eens aan waar de mensen naar op zoek zijn, zorg voor een goed inkoopbeleid, exposure, social media, het bieden van een goede (klanten)service.
De orders stromen vervolgens binnen, maar dan moet alles nog wel netjes verpakt en tijdig verzonden worden, met daarbij een goede informatievoorziening naar de klant. Een webwinkelier heeft meer dan een fulltime job!

Is het bovenstaande herkenbaar? Het uitbesteden van je webwinkel fulfilment kan een oplossing zijn.
Maar voor wie is fulfilment nou eigenlijk weggelegd? Wat kost het? Is je webshop niet te klein om fulfilment uit te besteden? Hoe houd je grip op de logistiek als je er geen letterlijk zicht meer op heb? En: is uitbesteden niet te duur? Al deze vragen komen aan bod in deze blog over webwinkel fulfilment.

Waarom uitbesteden?

Het uitbesteden van webwinkel fulfilment kun je om allerlei redenen wel of niet doen. Een aantal redenen op een rijtje:

  • Als webwinkelier reken je soms hele rare uurtarieven. Heb je zelf wel eens gedacht: als ik het zelf doe, kost het mij geen geld?
    Maar tijd is niet gratis.. Tijd is een heel schaars goed. Tijd die je besteedt aan het uitzoeken van binnenkomende voorraad, pakjes inpakken, de pakjes bij het business point afgeven, heen en weer rijden, etc. weerhouden jou ervan om optimaal te investeren in de groei van je webshop. Wat levert meer op: een hele dag pakjes inpakken of een hele dag werken aan de vindbaarheid en exposure van je webshop?
  • Net als tijd, is ook je geld een schaars goed.
    Op een gegeven moment kom je op een punt dat er qua IT, opslagruimte, opslagmateriaal of zelfs extra handjes een investering gedaan moet worden om alles in goede banen te leiden. Wil je dat daar je geld in gaat zitten of investeer je liever in nieuwe producten, een mooie advertentie, adwords of een verbetering/uitbreiding van je shop?
  • Je groeit uit je jasje.
    De opslag, city box, garage, schuur of zolder wordt simpelweg te klein. Daardoor ben je extra veel tijd kwijt, alles staat in dozen en je kunt je kont niet meer keren. Dat kan efficienter!
  • Met het uitbesteden kun je ook geld besparen.
    Hoe meer volume, hoe meer korting. Dat geldt voor je verzendkosten, maar ook voor je verpakkingsmaterialen. Daarnaast zijn de kosten van uitbesteden variabel, dus je betaalt enkel voor wat je gebruikt.
  • Met het uitbesteden van je fulfilment kun je een efficientieslag maken.
    Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, maar met het uitbesteden maak je gebruik van de kennis en it-infrastructuur die al aanwezig is bij een partij die de hele dag enkel is gefocust op en gespecialiseerd is in logistiek.

Voor wie is webwinkel fulfilment?

Als fulfilment-partij zou je verwachten, dat ik zou zeggen dat iedereen zijn/haar logistiek zou moeten uitbesteden bij FSA. Maar niets is minder waar.
De gr0otte van de webshop speelt een rol. Vanzelfsprekend zijn aan webwinkel fulfilment bepaalde kosten verbonden. Een reële vraag die je jezelf zou moeten stellen is, of deze kosten met de huidige of verwachte omzet gerechtvaardigd zijn.
Daarnaast moet er ook zeker een klik zijn tussen fulfilment partij en de webwinkelier. De fulfillment partner wordt immers een van de belangrijkste partners van jou als webwinkelier. Vertrouwen over en weer is een must.
Daarnaast zit er van beide kanten een bepaalde investering in de opstart van een samenwerking (met name een tijdsinspanning zodat het uitbesteden vrijwel direct zijn vruchten af kan werpen). Mijn uitgangspunt als fuliflmentpartij is daarom een langere-termijn samenwerking om zo een stabiele factor te zijn in de ontzorging van jou als webwinkelier. Beide partijen moeten er een goed gevoel bij hebben om deze energie in de samenwerking te steken.

Het bovenstaande is allemaal redelijk abstract. Het is lastig om concreet een bedrag in omzet of orderaantal te hangen. Toch ga ik een poging wagen.
Het uitbesteden van de logistiek is weggelegd voor:

  • de groeiende (50-200 orders per maand),
  • middelgrote (200-20000 orders per maand)
  • grote webshops (2000 en meer orders per maand)

Dus vanaf 50 orders per maand kan het uitbesteden van je logistiek interessant zijn. Wij zijn niet ingericht op de bol.com’s en Zalando’s. De focus van FSA ligt op de groeiende en middelgrote webshops.

Wat kost webwinkel fulfilment?

Om aan te geven wat webwinkel fulfilment kost, zal ik specifiek vanuit FSA spreken, omdat wij het net iets anders doen dan de meeste andere fulfilment centra.
Zo vinden wij dat het uitbesteden laagdrempelig moet zijn. Daarom hanteren we ook geen vaste maandelijkse kosten, abonnementskosten of managementfee’s zoals je bij veel andere fulfilmentcentra wel ziet.
Daarbij houden we alle kosten variabel, zodat je als webwinkelier niet met hoge logistiekekosten komt te zitten, mocht de omzet een maandje tegenvallen. Gebruik je een x-aantal meters aan ruimte, dan betaal je ook enkel dat aantal meters.
Heb je een x-aantal orders, dan betaal je ook niet meer dan de afgesproken prijs maal dat aantal orders.
Daarbij zitten alle verpakkingsmaterialen bij de prijs inbegrepen, dus geen verrassingen achteraf.
Tot slot krijgen we zelf de kriebels van hoge instapkosten. Die vindt je bij ons dan ook niet. Wij willen jullie immers ook graag als klant verwelkomen.

Kijkende naar hoe de kosten zijn opgebouwd, onderscheiden we een viertal categorien:

  • Inslagkosten: dit is de tijd die wij bezig zijn aan het controleren, tellen en administreren van inkomende goederen.
  • Opslagkosten: dit zijn de kosten voor de werkelijk gebruikte ruimte van je assortiment
  • Orderkosten: dit zijn de kosten voor het verwerken en verzenden van jouw orders (inclusief verpakkingsmateriaal)
  • Bijkomende handelingen: denk daarbij aan special verpakkingswensen, inpakken als cadeautje, of omverpakwerkzaamheden, pakketten samenstellen, etc.

Kortom…

Fulfilment is maatwerk. Zeker ook omdat er heel veel varianten zijn die de prijs drastisch kunnen beinvloeden.

Als je uitbesteden interessant lijkt, neem er de tijd voor, vraag meerdere offertes aan, bezoek meerdere fulfilmentcentra. Dat is een investering op korte termijn, die zich zeker terug zal verdienen.
De kunst is dan om een match te vinden waar jij je goed bij voelt én qua prijs ook appels met appels te vergelijken; niet appels met peren.

TIP:

Maak met alle fulfilmentcentra een goede rekenvoorbeeld. Jij geeft de aantallen en volumes op en laat hun maar rekenen. En als ze allemaal rekenen met dezelfde eenheden, geeft de uitkomst een goed beeld van de werkelijke kosten bij elk van de partijen.

 

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>