Vakantie voorbij: werk aan de winkel!

Vakantie is de ideale periode om te denken over…. WERK. Ben ik gek geworden? Zeker niet! Juist wanneer je in een andere omgeving bent, de teugels even kan laten vieren, komen vaak juist de beste ideeën naar boven. Waar sta je op dit moment met je webshop? Waar wil je naar toe? Nieuwe ideeën? Tijd voor een aantal verbeteringen of misschien wil je het roer wel helemaal omgooien. Wat voor bedrijf wil je zijn? En misschien wel het belangrijkst van allemaal: op welke manier heb jij de leukste uitdaging en krijg je de meeste voldoening uit dat wat je aan het doen bent?

In deze blog komen een aantal thema’s aan bod, die handvaten kunnen bieden bij bovenstaande vragen. Anders dan je gewend bent, gaat deze blog niet uitsluitend over fulfillment. Een stukje kruisbestuiving tussen diverse onderwerpen. Als webwinkelier kun jij je immers ook niet continu enkel op één aspect in je bedrijf focussen.

Focus op groei

Groei is een heel ruim begrip. Wil je groeien in omzet? In breedte van het assortiment? Of misschien wel met nieuwe extra activiteiten. Twee termen die direct opkomen als je het hebt over e-commerce en groei, zijn traffic en conversie. Hoe krijg ik meer bezoekers, die natuurlijk hun bezoek willen omzetten in een aankoop? Hier zou je al een dagtaak van kunnen maken, maar tijd blijft een schaars goed. Twee aspecten zou ik hierbij willen benoemen. De eerste is exposure. Hoe breng ik mijn webshop onder de aandacht? Heb je de leukste producten, maar weten nog te weinig mensen dat, dan kan PR een uitkomst bieden. Marianne van De perswinkel
kan daarbij helpen via de beeldbank of via persberichten.

Tell and show the world what you have to offer.

SEO en SEA zijn daarnaast samen twee begrippen om online beter vindbaar te zijn. Voor sommigen is dit een doolhof en puzzel van trail & error; voor anderen is het een tweede natuur. Als je vindt, dat het voor verbetering vatbaar is, kan Lonneke van Het Communicatielokaal je uit de brand helpen. Samen bekijk je, hoe jij jouw shop wil positioneren, hoe je gevonden wil worden, wat je concurrenten doen, om zo samen jouw shop te kunnen optimaliseren.

Time Flies!!

Iedereen heeft altijd tijd tekort. Zeker wanneer je een groeiambities voor jezelf stelt, is het zoeken naar elk vrij uurtje. Je zou jezelf dan de vragen moeten stellen: Waar ligt mijn kracht? Wat vind ik leuk om te doen? En, wat zou een ander eventueel kunnen overnemen? Een van de meest tijdrovende activiteiten is ongetwijfeld: fulfilment. Hoeveel uren ben je per week wel niet bezig met inkomende goederen, het verpakken van de orders, retouren, op en neer naar het pakkettenpunt, etc.

Stel nou dat je deze tijd zou kunnen besteden aan de exposure en klantenbinding. Wat levert jou dat aan extra omzet op?

Je kan natuurlijk personeel aannemen of extra ruimte huren als je tijd of ruimte tekort komt. Maar dan stijgen je vaste kosten én ben je nog steeds niet helemaal ontlast. Als je de fulfilment van je webshop uitbesteedt, zijn de kosten wel variabel. Je betaalt alleen voor de ruimte die jouw producten daadwerkelijk in beslag nemen. Ook betaal je enkel voor de orders die zijn verwerkt. Stel dat de omzet een maand tegenvalt, blijven de kosten ook beperkt. Daarbij zijn het altijd kosten van omzet die je toch al hebt gemaakt. Je bent daarnaast niet verantwoordelijk om in geval van ziekte of vakantie zelf in te springen, kan tot latere tijd verzenden en heb je financieel voordeel op verzenden en verpakkingsmateriaal doordat een fulfilment center voor meerdere webshops de logistiek verzorgt. Dat zijn allemaal argumenten die wellicht interessant zijn voor een gesprek met mij van Fulfilment Service Almere over de mogelijkheden voor jouw webshop!

Goede fotografie doet verkopen!

Met goede fotografie zorg je er voor dat je product nog aantrekkelijk wordt gepresenteerd. Vaak heb je als webwinkelier te maken met leveranciers die elk hun eigen manier van fotografie hebben. Een investering hierin kan de kwaliteit en professionele uitstraling van je webshop doen verbeteren. Daarnaast kun je het verwachtingspatroon bij jouw klanten zoveel mogelijk waarmaken met foto’s die dicht bij de werkelijkheid staan. Retouren kun je hiermee ook voorkomen. Iets wat direct geld kan opleveren,

want elke procent retouren minder, zorgt voor 2,5 procent verbetering op je netto resultaat.

Dus als je de mogelijkheid hebt om in goede productfotografie te investeren, kan dit bijdragen aan de groei en winstgevendheid van jouw webwinkel! Tip die ik daarbij kan geven, is: bel Martine van Studio Linkshandig.

Met je handen in het haar…

Weet je wat je wilt, maar heb je nog geen goed beeld hoe jij je doelen wilt behalen? Dan kunnen Dana en Diana van Webvedettes je goed op weg helpen. Met het uitstippelen van een goede marketingstrategie, de inzet van je sociaal media en concrete actiepunten, kun je lekker aan de slag. Dus geen abstracte ongrijpbare marketingtermen, maar een concrete hands-on aanpak. Dit kan zowel met nuttige boeken om zelf aan de slag te gaan, of als advies op maat puur gericht op jouw webwinkel.

 
 

Genoeg stof om over na te denken. Ik hoop met deze blog een paar ideeën te hebben gegeven hoe jij jouw ambities gestalte kan geven. Vanaf nu is het alle zeilen bijzetten om in één rechte lijn op de feestdagen af te stormen. Dé uitgelezen kans om al jouw nieuwe ideeën die je tijdens de vakantie hebt opgedaan, uit te voeren. Schroom daarbij vooral niet om advies en informatie in te winnen. We vinden het allemaal alleen maar leuk om met je mee te denken!

    

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>